2026-04-12
Dagh Itsuki Shimizu-Jørgensen fra Albertslund Fægteklub (ALF) var ene om at repræsentere sin klub ved stævnet Malmö Open 2026 i Sverige, hvor han d.11/4 deltog i herrernes U15 kårdekonkurrence. Det gik over al forventning for Dagh, der har mindre end et års erfaring med at deltage i fægtestævner, og for hvem det var første stævne uden for Danmarks grænser: Blandt de i alt 15 deltagere, flere af dem højt placeret på den svenske U15 rangliste, lykkedes det Dagh at tilkæmpe sig en tredjeplads og dermed bronze. Flot fægtet!
Første puljerunde gav et blandet resultat for Dagh. Han vandt to kampe, og tabte to. De to han tabte, var til en dygtig fægter fra Hellerup Fægteklub, og til en af de på den svenske rangliste højtplacerede fægtere, der var rejst til Malmø helt fra Stockholm af. Svære modstandere, så absolut et godkendt puljeresultat, men på dette tidspunkt intet der endnu gav forhåbninger om en virkelig fin slutplacering.
I anden puljerunde gik det bedre, Dagh fik 3 sejre ud af 4 mulige, bl.a. over den bedst placerede på den svenske rangliste. De sammenlagte resultater fra begge puljerunder placerede Dagh midt i feltet, som nr. 7 ud af 15, hvilket indebar at han i første udslagningskamp, en ottendedelsfinale, skulle møde nr. 10. Dette viste sig at være en dansk fægter fra Taastrup Fægteklub, som Dagh ved tidligere lejligheder har tabt til, men denne dag havde han helt styr på det, og vandt overbevisende 15:7.
I kvartfinalen ventede endnu en dansk modstander, denne gang fra Hellerup Fægteklub. Dagh vandt denne kamp med endnu et flot resultat, nemlig 15:10. Han var dermed i semifinalen, hvor modstanderen var en fægter fra værtsklubben Malmö Fäktklubb MF19. Denne modstander var nr.3 efterpuljerunderne, og havde altså forsvaret denne placering gennem hans ottendedels- og kvartfinaler, så det var klart at det nu ville blive udfordrende. Dagh tabte da også denne kamp 8:15, og endte således på en tredjeplads. Det er så flot!
Stor tak til arrangørerne for at arrangere så fint et ungdomsstævne i så bekvem en afstand fra Københavnsområdet - vi håber at kunne sende flere fægtere til Malmö Open en anden god gang!
Dagh (nr.2 fra højre) med de øvrige medaljetagere i herrernes U15 kårdekonkurrence.